Allt om Stockholm, helt blandat

Heron City

Jag skulle vilja passa på och slå ett slag för Heron City. Det låter kanske galet men jag är en postmodern turist, jag gillar det verkligen. För att jag ska kunna förklara tydligare så har jag när jag turistat i övriga delar av världen besökt åtminstone en Supermarket i varje land, jag har bott ovanpå en sexbutik i Amsterdam och jag har åkt på Finlandskryssning. Upplevelser som går utöver det vanliga på ett väldigt speciellt sätt är något jag gillar skarpt. 

Nåväl Heron City
Heron var när det var nytt bättre än vad det är nu. Då var det bara en monumental flopp som tydligt manifesterade hur dumt det är att ta ett koncept från ett land och utgå ifrån att det funkar i ett annat. Heron är en typisk amerikansk Mall som riktar sig till ungdomar på kanske 15-18. Man satte upp centrumet med spelautomater, bowling och bio ute i Skärholmen för så funkar det i Amerika, folk åker ut från stan på helgen för att hänga i en Mall. Man byggde ett enormt parkeringsgarage där alla bilarna kunde stå eftersom det skulle komma så mycket folk. 

Märker du hur fel det är? Man riktar sig till ungdomar, som i Sverige inte har körkort, och erbjuder dem alla möjliga former av underhållning på ett ställe man i princip bara kan komma till med bil (Det ligger i Kungens Kurva, vid IKEA). Det är så dumt så att man mår dåligt och affärerna gick förstås motsvarande dåligt. 

Hela byggnaden ser ut som ett monument över den här dumheten med blinkande blått ljus och glasrulltrapport i ett förvirrande system. Det är ett fantastiskt ställe att besöka. 

Numer inhyser Heron City tyvärr en massa lågpriskedjor som säljer allt från mat till dåliga tv-apparater men det är ändå klart värt ett besök.