Allt om Stockholm, helt blandat

Östermalm och Gärdet

Nästan alla känner till Östermalm, även om man bor i Kiruna har man hört talas om Stureplan eller vilka det nu faktiskt är som bor på Östermalm. Hur är stadsdelen egentligen då? 

Jag har själv bott på både Östermalm och Gärdet under större delen av min tid i Stockholm och jag tycker att jag har en ganska nyanserad bild av området. Jag trivdes väldigt bra under min tid på Gärdet när jag däremot bodde på Sibyllegatan måste jag säga att det inte var lika hejigt. Inga större tråkigheter men tråkigt är nog vad man generellt kan säga om området. Ok, om man bor kring Stureplan så är väl tråkigt inte det man tänker på först men Östermalm är ju så mycket mer än den där bratsholken. 

Jag har aldrig tyckt särskilt mycket om att klubba och det har väl gjort att besöken på Stureplan blivit färre än vad man annars skulle kunnat tänka sig. I övrigt tycker jag att Östermalm saknar mycket av det man annars vill ha och om sanningen ska fram trivs jag nog mycket bättre kring t ex St Eriksplan där jag tyvärr bara bott en liten del av mitt liv. 

Gärdet har sina klara fördelar framför allt på grund av just Gärdet. Jag har spenderat många trevliga sommardagar sittandes med en flaska vin och en trave ost och stirrat på TV-huset eller på någon stackars drakflygare på Gärdet. 

Slutbetyg en halv tumme upp för Östermalm. Två glada tummar upp för Gärdet.